Реалізація національної програми “Велике будівництво” спонукала активізацію
археологічних пошуків, що передують проведенню будівельних робіт.
Ці пошукові роботи допомогли віднайти та поповнити колекції
Національного інституту археології НАН України та вітчизняних музеїв
величезною кількістю унікаьних знахідок, які будуть вивчатися науковцями.
Підвіску у вигляді жука-скарабея виявили співробітники НДЦ «Рятівна археологічна служба» під час археологічних досліджень перед будівництвом дороги Дніпро – Решетилівка. Артефакт, якому близько 2 тисяч років – перша такого типу знахідка сарматської доби, виявлена на території Полтавщини. Підвіска датована другою третиною І – серединою ІІ ст. н.е.
«У межах будівництва і реконструкції дороги Н-31 Дніпро-Решетилівка, у парному дитячому похованні сарматських часів ми виявили два намиста. Один з найцікавіших елементів – підвіска у вигляді жука скарабея. Артефакт вразив своєю витонченістю. Пролежавши майже 2 тисячі років у землі, він не втратив привабливості – це свідчить про високий технологічний рівень давніх майстрів», – розповідає Богдан Сало, молодший науковий співробітник Рятівної археологічної служби.
Підвіска виготовлена з темно-синього єгипетського фаянсу та була частиною намиста зі скляними пронизками. Скарабей у релігії давнього Єгипту символізував бога сонця Хепрі. Амулети у вигляді скарабеїв не тільки носили за життя, їх клали у могилу для супроводу особи у потойбіччя, що символізувало відродження життя. Найчастіше вони трапляються в дитячих та жіночих похованнях.
Археологічні дослідження під час будівництва та реконструкції дороги Н-31 Дніпро – Решетилівка на Полтавщині тривали два роки. Їх виконувала Рятівна археологічна служба на замовлення Служби автомобільних доріг у Полтавській області.
“Нагадаю, що програма Велике будівництво ніколи не обмежувалась суто питаннями інфраструктури. Серед її пріоритетів – робочі місця, позитивний вплив на економіку, оздоровлення нації. Поштовх для археології також не випадковий, адже зшити Україну – передбачає і пошук спільного досвіду. Дослідження сарматської культури тут особливо показове, адже її ареал якраз охоплює територію сучасної України – від Карпат до Луганщини та від Києва до Криму.
На жаль, в окупованому Криму наразі розквітає чорна археологія, пам’ятки української історії масово вивозяться з півострова до Росії. Впевнена, що з поверненням Криму в Україну Велике будівництво, з усіма його перевагами, стартує і там” – розповідає Олександра Азархіна, Директорка команди підтримки реформ при Укравтодорі.
«Будівництво траси Н-31 є найбільшим інфраструктурним проєктом в дорожній галузі за роки незалежності. Лише в межах Полтавської області фактично побудували 79,4 км нової дороги. Це дало археологам унікальну можливість дослідити багато пам’яток на великій площі і зробити дуже цікаві відкриття.
В публікації використано матеріали ресурсу https://pl.ukravtodor.gov.ua/press/news/